Contact
info@thejourneycollector.com
· ·

Reizen is haar lust en leven en dat combineert ze graag met haar platform Hellofromtravel.nl. Net terug uit warm Hong Kong was het verlangen naar sneeuw wat haar naar Noorwegen bracht, om hier kerst te vieren.

Ze las een artikel over mooie sneeuw kite spots in Noorwegen, gezien haar vriend veel van kitesurfen houdt besloten ze de volgende dag te vertrekken. Vanwege kerst waren alle garages gesloten en zijn ze vertrokken met een auto zonder sneeuwkettingen met het plan ze onderweg te kopen.. Hierbij hun tips.

• De dag na kerst zijn we naar Hirtshals in Denemarken gereden om hier te overnachten. Hier kunnen we de boot naar Kristiansand, Noorwegen pakken. Na een paar biertjes met lokalen (super aardige mensen!) vertrokken we richting het 'beste' hotel van Frederikshaven, niets speciaals.. De volgende dag zijn we met de ferry in 2,5 u​ur naar Kristiansand gevaren. Boek de ferry wel van te voren, als je daar een ticket koopt betaal je de hoofdprijs.  De ferry is ook perfect wanneer je met kinderen reist, ze hebben ieder uur een theater en er zijn clowns die ballonen maken. Kids paradise!

• De aankomst in Kristiansand was super mooi. Alles is wit met prachtige authentieke gebouwen. Het was hier zo fijn dat we besloten een dag langer te blijven.  Kristiansand is een klein stadje maar staat bekend om hun super lekkere vis. Check Bolgen&Moi! Iedereen moet hier sowieso 1 keer eten :) Buiten spelen kinderen ice hockey. Het lijkt 28 graden maar eigenlijk is het -4, maar ze hebben zoveel plezier.

Kerst in Noorwegen

• Next stop: Stavanger. Dit is een 4 uur durende wandeling door de bergen. Dus je raad het al, pffff.. Maar het is het zeker waard voor het mooiste uitzicht van de wereld. Verassing, Stavanger heeft een strand. Een beetje messy, maar de huizen aan het strand zorgen voor een mooi plaatje. We hebben een heerlijke wandeling gemaakt en genoten van de frisse lucht. Om 16 uur hebben we de zonsondergang aanschouwd. In Noorwegen gaat de zon vroeg onder en komt hij pas laat op dus de dagen zijn erg kort, je hebt 5 uur om alles te doen.

• Hou je van Scandinavische modemerken: eat your heart out! In Stavanger (denk niet dat dit de enige plek is in Noorwegen) heb je zoveel mooie winkels. Acne, Ganni, Gestuz, Modström, Filippa K etc etc.. Shop till you drop :)

• Op Facebook kwam ik een artikel tegen van de Nederlandse VOGUE over de beste ontbijt spots. De journaliste eindigt het artikel met een fantastische plek in Heggenes in Noorwegen. Dit boetiek hotel had de beste bedden, kamers en eten. Alles waar we naar opzoek waren! Toeval bestaat niet, dit was de plek waar we moesten zijn.

Kerst in Noorwegen

• Het Herangtunet Boutique had nog 1 kamer vrij en was heel dichtbij het gebied waar mijn vriend wil kiten dus perfect. Na een lange, pittige rit met sneeuwstorm en alles kwamen we een dag later aan. In het hotel waren de eigenaren Marco & Marie-Jose al op ons aan het wachten. Het was net als op de plaatjes, zo mooi! Het was thuiskomen. Marie-Jose is een interieur archtect uit Amsterdam en dat zie je terug in elk detail. Ze hebben een mega goede smaak op het gebied van interieur maar ook verstand van lekker eten ;)

• We kwamen 31 december aan en besloten in het hotel oud & nieuw te vieren, met de andere gasten. Ze hadden een authentiek feest met eten en muziek van lokale mensen georganiseerd, met een groot kampvuur. Marie-Jose had een exclusief menu samengesteld & ze schonken erg goede wijn. Een fantastische avond met leuke mensen!

• Heggenes is een klein schattig dorpje omgeven door prachtige natuur. Je kan hier skien of snowboarden, cross country, op een hondenslee, ze hebben SMX sneeuw fietsen en je kan zelfs een helikopter vlucht maken. Na een actieve dag stap je zo de sauna van het hotel in.

• Hou je van vers, biologisch, groenten, vis of vlees - ga naar Herangtunet. Hier maken ze alles met liefde en dat proef je.

• Op de eerste dag van het nieuwe jaar hadden we een kleine kater, op aanraden van mensen uit het hotel zijn we naar het hoogste punt gelopen. Na veel puffen en steunen hebben we de top bereikt en kwamen we aan bij een huisje met een brievenbus. In de brievenbus lagen twee boeken waar je je naam en datum van aankomst in kon vullen.

Kerst in Noorwegen

Na deze fantastische trip ben ik een beetje verliefd geworden op dit mooie land en de vriendelijke mensen. Een hele dikke aanrader!