HIKEN IN JAPAN DOOR GERBRICH KOZIJN

foto GerbrichGerbrich is een advocate, woont in Amsterdam en is gek op yoga en schrijven. Haar doel: ieder jaar een land bezoeken ver hier vandaan, waar ze op z'n minst een paar dagen in de bergen wil doorbrengen. Dit keer hiken in Japan.

Ze is een liefhebber van de natuur en test graag haar grenzen tijdens het hiken. Met haar vriend is ze afgereisd naar Japan waar ze de Japanse Alpen hebben bewandelt. Hier hun journey.

Als iemand me had gevraagd wat ik kon verwachten van Japan had ik gezegd: heiligdommen, tempels, sushi, chaos, geisha's, samurai en Hello Kitty in grote steden - dit was voordat ik onze reis naar Japan gepland had. Hoewel je dit allemaal in Japan kunt vinden is er zoveel meer en dat was precies de reden waarom ik dit prachtige land wilde bezoeken. Een van de mooiste dingen die we in Japan hebben gedaan, was een prachtige wandeling in de Japanse Alpen.Photo AALPEN?
Hiken was niet altijd populair in Japan, het werd beschouwd als onmogelijk en mysterieus. In de 19de eeuw hebben Europeanen de schoonheid van dit natuurgebied ontdekt, een Engelsman heeft de bergen in het Noordwesten van Japan naar de Europese Alpen vernoemd. Photo A2WAAR MOET JE HEEN
In Japan zijn er talloze mogelijkheden om te gaan hiken; in elke regio vind je prachtige natuur. Maar ik heb thuis wel een beetje voor onderzoek gedaan en besloten wat de beste spots voor ons waren. Ik wilde bergen, hoge toppen en een uitdaging. We zijn in oktober naar Japan afgereisd, dus we moesten gelijk de bergen in omdat het weer snel kon veranderen.

We besloten om te gaan hiken in de Noordelijke Alpen, in de 'Chubu' regio. Ik las dat enkele van de meest indrukwekkende bergketens en bergtoppen hier te vinden zijn, en dat wou ik met mijn eigen ogen zien. Veel websites en blogs prezen het 'alpenheiligdom' Kamikochi als een van de mooiste plekken om een trekking te beginnen. Na het zien van al die mooie plaatjes besloten we dat we dit niet konden missen!

Photo BKamikochi

Kamikochi ligt ongeveer 100 km ten zuidwesten van Nagano en is vanuit Tokio eenvoudig bereikbaar met de trein via Matsumoto. Thuis hadden we al een Japan-treinpas gekocht die we twee weken lang voor de hoofdroutes konden gebruiken.  Aan het hotelpersoneel vroegen we of het mogelijk was onze koffers bij het hotel achter te laten, nu hoefden we alleen onze dagrugzakken te dragen tijdens de wandeling. 's Morgens reisden we per trein en bus van Matsumoto naar Kamikochi.

Toen ik bij het busstation van Kamikochi aankwam, zag ik de enorme groep mensen en voelde ik weerstand om met zoveel mensen te gaan wandelen. Gelukkig hebben we na de eerste 500 meter de goed uitgeruste Japanse bergbeklimmers achtergelaten. Blijkbaar kwamen ze allemaal gewoon voor de foto's van de eerste kleine brug en het uitzicht. Ik moet toegeven dat dat uitzicht al een reis waard was.Photo CVanwege de veranderlijkheid van het weer was het oorspronkelijke plan van de wandeling om van Kamikochi naar Yari-gatake te lopen via Mae-hotaka-dake en terug te keren via de 'achterkant' van Yari-gatake. Alle plannen kunnen natuurlijk worden aangepast, wat we moesten doen sinds het weer tyfoon achtig was op de eerste dag. Op hogere niveaus zou er sneeuw zijn en zou de steile klim te gevaarlijk zijn geweest. Bovendien zorgde de regen voor sterke watervallen die overgestoken moesten worden. Dus kwamen we met een alternatief plan. Dit was de nieuwe deal:

DAG 1: van Kamikochi naar de Dakesawa lodge
Op de eerste dag trokken we van Kamikochi naar de Dakesawa lodge, zoals ik al zei, vanwege het slechte weer besloten we dat we niet door zouden gaan naar Mae-Hotaka. Bij de Dakesawa lodge hoopten we wanhopig op een open haard en een fatsoenlijke lunch, want we waren drijfnat, maar nee. Een koude hut en een blik noedels, dat was het. Photo DNa 2,5 uur op en neer te hebben gelopen besloten we terug te keren naar Kamikochi en een fijne hotelkamer te boeken in het onsen hotel Hirayu. Hier hebben we een paar uur gerelaxed in de Japanse Spa en genoten van een zalig 7 gangen diner. Geen uitdaging op hike gebied maar het is tenslotte vakantie. Photo E_

Photo FDAG 2: Hirayu – Kamikochi – Yokoo-sanso
Toen we op de tweede dag wakker werden, scheen de zon en zagen we de blauwe lucht! Goede omstandigheden voor een nieuwe poging in de bergen. Van Hirayu namen we de bus terug naar Kamikochi en begonnen op te klimmen, dit keer in een andere richting. We vertrokken naar een van de hoogste toppen van Japan: de berg Yari-Gatake (槍 ヶ 岳), of de Matterhorn van de Japanse Alpen. Als je de berg Yari wilt bereiken, vanuit Kamikochi, moet je langs de rechteroever lopen langs de Azusa rivier.Photo GVia de Yokoo-sanso lodge op 2250m (perfect voor lunch!) liepen we naar de Yarisawa hut waar we aankwamen om 15 uur, een perfecte tijd voor een heet bad en een heerlijke maaltijd met miso soep, zalm, salmon, rijst en kip. We hadden maar 6 uur gewandeld terwijl we makkelijk meer hadden kunnen doen maar in de meeste berghutten moet je echter rond 15:00 uur inchecken, zodat ze het diner voor je kunnen bereiden. Eten, slapen en ontbijt zijn meestal vrij vroeg. Photo HDAG 3: Yokoo-sanso – Yari-gatake – Shinhotaka
Om 6 uur werd het ontbijt geserveerd. Vroege vogels, vroeg wandelen! Voor 7 uur 's ochtends gingen we op weg en opnieuw was het een perfecte dag. Ons doel voor de dag was om de indrukwekkende Yari-gatake te bereiken met een hoogte van 3180 meter. Photo H2Van de lodge naar de top was het een inspannende en mooie 3 uur durende wandeling. Steil, met sneeuw, rotsen, wind en een constant zicht op de top!Photo IWe kwamen aan de voet van de berg Yari en genoten van een lunch in de Yari-dake lodge. Dit is een goede plek om de nacht door te brengen, maar het was nog voor de lunch dus genoeg tijd om door te gaan. Van Yari-gatake kun je je rugzak achterlaten in de lodge en 120 verticale meters beklimmen en je hoogtevrees overwinnen. Photo JOns plan was om de berg over te steken en langs de achterkant van Yari naar de Yari-daira-lodge te lopen. Als je naar de achterkant van de berg loopt, kom je een kruispunt tegen met verschillende routeopties. Kijk goed naar de juiste tekens in het Japans en zorg ervoor dat je de goede kant op gaat. De eerste drie uur dalen zijn behoorlijk zwaar: je moet op stenen lopen en je glijdt snel naar beneden. Wandelstokken zijn hier handig! photo KRond drie uur 's middags kwamen we aan bij de Yari-dairi-lodge, daar wachtte een leuke verrassing: de lodge was helemaal gesloten! Dit was onze plek voor de nacht, van hier zouden we in 3 uur naar het volgende dorp lopen. Hier blijven was geen optie, blijkbaar sloot een aantal lodges vroeg. Als een een stel atleten zijn we in 3 uur langs de rivier naar beneden gerend. Vlak voor het donker werd kwamen we aan op een verharde weg en namen we een lift naar Shin-hotaka. Hier sliepen we in een  onsen (Spa) hotel. De volgende dag waren we erg moe van de wandeling van 11 uur, dus we brachten een paar uur door in de Hot Springs in de tuin van het hotel.Photo LTIPS:
- Het hike seizoen in de Japanse Alpen is meestal van juli tot half oktober. De beste tijd qua weer is de laatste week van juli, maar dan zijn de Alpen vol. Als je de meeste mensen tijdens het lopen wilt vermijden, ga dan buiten het weekend of na de zomer.

- Als je aan het begin of aan het einde van het wandelseizoen reist, controleer dan of de berghutten geopend zijn. Maak niet dezelfde fout als wij door voor een dichte deur te staan. Het kan een vreselijke verrassing zijn als je in het donker over de bergen moet wandelen. De meeste lodges hebben websites en als je de Japanse tekens niet kunt lezen, kopieer je de tekens gewoon in Google translate.

- Neem de tijd en probeer niet teveel kilometers te maken. Geniet van de natuur en kom op tijd aan bij de lodges. Het personeel vindt het fijn als je uiterlijk 15.00 uur aankomt, zodat ze een diner kunnen bereiden en een bed kunnen opmaken. Reserveren is niet nodig, omdat ze nooit iemand buiten laten.

- Slapen en eten in een lodge is niet goedkoop, ongeveer € 70 per persoon per nacht. Als je met een beperkt budget reist en niet te lui bent om je huis en eten op je rug te dragen, kun je ook kiezen voor kamperen.

- Je kunt de Lonely Planet "Hiking in Japan" downloaden om verschillende trekking-opties te bekijken. Om te navigeren zijn de Shobunsha wandelkaarten nuttig. Wij gebruikten de gratis kaarten van het VVV-kantoor en vergeleken eenvoudig de Japanse tekens onderweg, maar je kunt ook professioneler te werk gaan. De website www.garyjwolff.com biedt een heleboel handige informatie over verschillende hiking gebieden.